ORKA BLACKFISH 560
31 december 2017 | Jeroen Schoondergang
De hoogtijdagen van de kleine bootvisserij liggen alweer een aantal jaren achter ons, nu bijvoorbeeld de wrakvisserij op gul geen schim meer is van wat het ‘vroeger’ was. De zoutwater-scene in Nederland is de laatste 30 jaar dan ook behoorlijk veranderd, merkt Kees Mostert, botenbouwer van het eerste uur. Zijn iconische Orka heeft sinds kort een nageslacht dat niet alleen zoete roofvissers aanspreekt, maar waarbij ook de nieuwe generatie zoute vissers hun lippen aflikken. Jeroen Schoondergang kroop achter het stuur van het nieuwe vlaggenschip, de Blackfish 560.

Het is een boude bewering: “Het kleine bootvissen zoals we het decennia geleden kenden, bestaat praktisch niet meer.” Of deze uitspraak met cijfers is te staven weet ik niet, maar Kees Mostert van Orka Fishing Boats spreekt uit eigen ervaring. En de ontwerper van de iconische Orka weet waar hij het over heeft. In 35 jaar heeft hij ruim 700 ‘zoute’ visboten gebouwd en heeft hij van zeer dichtbij de vraag naar boten zien veranderen.
Tijdens de hoogtijdagen van het klassieke kleine bootvissen in de jaren ’80 en ’90 was het af en toe op bekende trailerplekken aan onze kust zo druk, dat een parkeerplek net zo zeldzaam was als een twintigponds gul van de vlakke grond. Het was die tijd dat de Orka furore maakte als een zeewaardige, onverwoestbare boot, die deze visserij voor een groot publiek betaalbaar maakte.

0 reacties