Eerste ervaring Blackfish 450
Eind 2021 mochten wij een Orka Blackfish 450 opleveren. Natuurlijk zijn wij altijd benieuwd naar de ervaringen van de klant.
Zo horen wij graag wat de positieve ervaringen zijn van het varen in een Orka.
Maar natuurlijk horen wij ook graag verbeter punten zodat wij onze boten kunnen blijven door ontwikkelen om zo een steeds beter product af te leveren.
Hierbij een klein verslag van een kersverse Orka bezitter.
Inmiddels heb ik de boot een aantal weken in mijn bezit,
zitten de eerste vistrips erop en wil ik graag mijn eerste ervaringen delen.
De boot voelt ruim aan en is erg stabiel, mijn vismaten zijn
er ook erg blij mee. Voor zijn lengte is hij opvallend breed en daarnaast ook
efficiënt ingedeeld. De opbergruimtes zorgen ervoor dat je de boot opgeruimd
kunt houden en dit geeft een rustgevend gevoel. Ik kan al mijn standaardspullen
goed kwijt, het grote vak in het midden houd ik vrij voor mijn vismaat, hier
ligt naast de accu’s alleen een groot opvouwbaar net. Het vak aan de achterkant
naast het hengelvak is verrassend groot, nu is er ook een doorgang naar de
ruimte waar de bilgepomp staat, het zou handig zijn als er iets zou zijn zoals
een spijl waardoor er geen spullen daar naar toe kunnen schuiven.
Ik heb de boot gekocht om er met twee mensen tegelijk mee te
vissen er is meer dan voldoende ruimte wat mij betreft, met drie mensen zal ook
prima lukken. Het is ideaal om tegelijkertijd op zowel het voor- als het
achterdek comfortabel werpend te vissen, dat doen we het liefste en bevalt
super!
Het past allemaal precies, wel heb je soms wat ervaring nodig
hoe het allemaal goed met elkaar werkt. Zo moet je met het openen van de
opbergruimtes goed rekening houden met de stand van de stoelen en de
dieptemeter. De hengelsteunen staan voor mij goed, aan één kant maak ik gebruik
van de Scotty Gear-Head Mount Extenders, dan heb ik geen last van de stoel en
dieptemer.
De afwerking van de boot is heel mooi, zowel de buiten- als
de binnenkant. Ik ben blij dat het deel waar de stoelen staan niet is
gestoffeerd. Bij het instappen is het soms onvermijdelijk dat je vuil meeneemt
en zonde als de stoffering gelijk onder de bagger zit.
De stoelen staan relatief dicht bij elkaar, in de praktijk bevalt
dit boven verwachting. Je hebt beide veel beenruimte en omdat je dicht bij
elkaar zit hoef je niet zo hard te praten. Het aangeven van spullen zoals
koffie of een tang gaat ook ideaal.
De snelheid heb ik 1 keer getest. Dit was met een volle
bepakking, met 2 man (100 kg pp) zonder stroming en zonder wind. De boot ging
zeer vlot in plane naar 31,5 km/uur. Ik heb dit slechts 1 maal gedaan op
relatief korte afstand maar valt me alles mee, ik zal later wat meer
cijfers/omstandigheden delen als je dat wenst, met 1 man wat minder vol geladen
zal uiteraard een positief effect hebben.
De buitenboordmotor, Honda 20pk, bevalt goed. De elektrische
start, het vastzetten met de schuif en de ondersteunende kantelfunctie maken
het een super gebruiksvriendelijke motor, loopt zuinig en mooi. Als je lang aan
het varen bent vind ik de afstand ten opzichte van de gashendel iets te lang,
ook als je de stoel zover mogelijk naar achteren hebt gezet.
De Humminbird Helix 10 mega SI+ is super, mooi groot beeld
en past goed bij de afmetingen van de boot. De diverse functies zoals
Side-Imaging en Autochart live werken perfect.
De elektromotor, Terrova 24V i-Pilot Link, is fantastisch. Hij heeft zoveel power,
ik ga ruim boven de 5 km/uur op volle kracht
De communicatie tussen de Humminbird en de Terrova werkt
mooi. Die paar keer dat ik ben wezen vissen heb ik veel gebruik gemaakt van de
diverse functies. Het is geweldig om een stukje te trollen, ondertussen een
i-Track op te nemen, en daarna de opgenomen route heel traag al werpend automatisch
terug te varen, dat is genieten!
Als je kijkt hoe de accu’s en acculaders gemonteerd zijn dan
ziet dat er top uit en neemt het ook weinig ruimte in beslag. Heerlijk als je de
accu’s kunt opladen door alleen de stekkers in het stopcontact te steken. Ik
ben blij dat we hebben gekozen voor Lithium accu’s, het is aan de voorkant een
grotere investering maar er staan grote(re) voordelen tegenover.
Het kiezen van een lichte motor en lithium accu’s was een
goede keuze. Voor mij was het gewicht van de combinatie heel belangrijk. Fijn
dat alles bij elkaar rond de 600 kg weegt, mijn elektrische auto mag tot 750 kg
trekken dus dat past goed.
Het rijden en traileren is fantastisch. Handig dat je zonder
afdekzeil alles kunt vastzetten zodat je veilig de weg op kunt. De wegklapbare Led,
Double Lock, BoatBuckles en loopplank zorgen voor veel gemak, ook ligt de boot
perfect op de trailer. Op 1 plek stond het water erg laag en kon ik relatief
niet ver het water inrijden, omdat de boot weinig diepgang heeft ging dat toch
goed en ook het eruit halen ging soepel. Ten opzichte van mijn vorige boot
bespaar ik veel tijd met het traileren en dat komt ten goede aan die kostbare vistijd.
precies bij mijn wensen. Het kopen van een boot is een grote investering en doe
je voor een deel op gevoel. Het gevoel bij Orka was vanaf het begin goed en de
service die ik heb ervaren vind ik fantastisch.
Bij deze willen wij Arie van harte bedanken voor zijn 1e ervaringen met de Blackfish 450.
Meer info over de Blackfish 450? Klik op onderstaande link
0 reacties